Ingatlan üzemeltető választási 1x1

Egyszerű, de fogas kérdés: ki cseréli ki a villanykörtét bérelt ingatlanunkban? Erről (is) szól az ingatlan üzemeltetés kérdése. Hogyan találjunk jó üzemeltetőt és mire figyeljünk a szerződéskötéskor?

 

Ha kiadó raktárt vagy irodát keresünk, a munka nem áll meg a megfelelő ingatlan kiválasztásánál. Nem mindegy, hogy az üzemeltetés milyen színvonalon és garanciákkal történik, mert nagyban befolyásolhatja az irodákban végzett munka minőségét és kényelmét.

A facility management, létesítménymenedzsment, vagy ahogyan a köznyelvben jobban elterjedt a használata, az ingatlan üzemeltetés a bérelt ingatlanhoz kapcsolódó minden adminisztratív és műszaki feladatot magában foglal. Ugyanakkor a nyújtott szolgáltatások köre – és természetesen ára – mindig megállapodás kérdése. Összeszedtük, hogy milyen szempontok alapján érdemes ingatlan üzemeltetőt választani.

A méret a lényeg

Általánosságban elmondható, hogy a nagyobb vállalatok, amiknek fő profilja az ingatlan üzemeltetés, bővebb szolgáltatási palettát nyújtanak és nagyobb garanciát adnak a munka elvégzésére pusztán azért, mert házon belül megvan minden szükséges ember, aki a szolgáltatásokat elvégzi, míg a kisebb cégek külsős szakember bevonásával végzik például a műszaki üzemeltetést vagy akár a takarítást.

Az üzemeltetési szerződés pillérei

Az ingatlan üzemeltetési szerződések általában egy alapdíjból és a rendelkezésre állási díjból állnak össze, ami jó, ha az alábbiakat tartalmazza:

1. Műszaki üzemeltetés

A műszaki üzemeltetés magában kell foglalja az eseti hibaelhárítást, valamint komplex, átfogó munkák elvégzését. Alap szolgáltatásként bármelyik ingatlan üzemeltető vállalja a meghibásodások és garanciális javítások ellátását. A hosszútávú, folyamatosan megfelelő szinten garantált szolgáltatási színvonalhoz azonban szükség van egy éves tervre, ami tartalmazza a gyártó és a hatóság által megfogalmazott előírások alapján történő karbantartási munkákat és ezek ütemtervét is.

Az ingatlan üzemeltetés fontos része többek között a tűzbiztonsági feladatok ellátása is

2. Biztonságtechnika

A biztonságtechnika magában foglalja a tűzvédelmi és egyéb biztonságtechnikai előírások alapján szükséges feladatok ellátását. Ide tartozik a síkosság mentesítés is a téli időszakban, valamint külön feladatként az ingatlan őrzése.

3. Adminisztráció

Az magától értetődik, hogy ezeknek a munkáknak komoly felelősségbiztosítása kell, hogy legyen, mivel egy tűzesemény vagy baleset esetén komoly anyagi károk is lehetnek. Ennek megfelelően a jó ingatlan üzemeltető rendelkezik minden szükséges jogosítvánnyal, hogy a vállalt munkákat elvégezhesse.

Emellett feladata, hogy az üzemeltetéshez bevont egyéb partnerekkel és alvállalkozókkal tartsa a kapcsolatot és adminisztrálja a szükséges feladatok elvégzését. Ide tartozik a közmű szolgáltatók és hatóságok irányában történő eljárás is.

Extra pont jár érte, ha a megkötött szerződéseket az ingatlan üzemeltető folyamatosan átvilágítja és amennyiben lehetőséget lát költségcsökkentésre, újra tárgyalja a szolgáltatókkal. Ennek része, hogy az éves működési költségvetést készítsen és az optimális működés érdekében változtatásokat végezzen.