SOK A VAKLÁRMA A MENTŐKNÉL

A nyári vakáció ideje alatt megszaporodik a mentőszolgálathoz beérkező segélykérő hívások száma. A nyíregyházi mentőállomást riasztó telefonok több mint fele vaklárma. Az ily módon szórakozók többsége fiatalkorú, akik nincsenek tisztában azzal, hogy szabálysértést követnek el.
A mentőszolgálat nyíregyházi állomásához a nyári időszakban naponta 100 olyan hívás is beérkezik, amely mögött semmilyen segélykérő szándék nincs. Van, aki csak beleköszön vagy belenevet a telefonba, sokan azonban konkrét balesetről vagy rosszullétről is beszámolnak, és pontos címre hívják a mentőket. A nyíregyházi állomáson a napi riasztások fele vaklárma. A telefonközpont munkatársai - többéves tapasztalataik alapján - igyekeznek kiszűrni azokat a személyeket, akik csupán a maguk szórakoztatására hívják fel a mentőket. Téves riasztásra kivonulni ugyanis nem csupán plusz költséget jelent az amúgy is nehéz anyagi helyzettel küszködő mentőszolgálat számára, de veszélyezteti azokat a betegeket is, akik valóban igénylik az orvosok segítségét. A mentőautók ezért a legtöbb esetben mindenképpen elindulnak. A mentőszolgálat telefonközpontjában minden riasztás esetén regisztrálható a hívást bonyolító telefonvonal száma, a vaklármának büntetőjogi következménye azonban csak akkor lehet, ha az indokolatlanul telefonáló személy ellen valaki feljelentést tesz. A valótlan bejelentés szabálysértés, amely 50 ezer forinttal büntethető, amennyiben a mentőautó ki is vonult a helyszínre, a bejelentő pénzbírsága 100 ezer forint lehet. A nagy számú vakriasztások ellenére a szabolcsi rendőrkapitánysághoz azonban ezévben mindössze két feljelentés érkezett.