Csehországot másolná a hazai e-kereskedelem

Nincs miért szégyenkeznie a hazai e-kereskedelemnek. Az éves növekedési ütem 20 százalék körül alakul, ami messze megelőzi a kontinens átlagát, ráadásul a feltörekvő CEE országok között is kifejezetten erősnek tekinthető. A hazai szektor számára jó példaként szolgál Csehország, ahol az online kereskedelem kiemelkedő teljesítményre volt képes a közép- és keleteurópai régió országai között.

Csehországban a teljes kiskereskedelem mintegy 10 százalékát adja az online szektor. Ez az érték félúton jár a legerősebb európai online piacnak számító Egyesült Királyság és Magyarország között. Ez az összefüggés azonban nem feltétlenül ad reális képet egy online piac potenciáljáról, hiszen hazánkhoz hasonlóan 5 százalék körüli online részesedéssel rendelkezik a világ hatodik legerősebb piaca, Franciaország, illetve a nyolcadik, Kanada is.

 

Ennél a beszédesebb a teljes online szektor árbevétele, ami nagyjából kétszerese a hazainak, illetve a webáruházak száma is hasonló mértékben magasabb. Nem véletlen, hogy a jelentős e-kereskedelmi tapasztalattal rendelkező cseh webáruházakat egyre inkább foglalkoztatja a külföldi piacnyitás gondolata. A piac telítettsége egyre több szereplőt arra késztet, hogy új vásárlói bázisra tegyen szert, amit jellemzően a CEE régió országaiban tehet meg meg könnyebben.

 

A cseh online kereskedők Magyarországra kifejezetten vonzó piacként tekintenek. Szlovákiát rendszerint egy egységes piac részeként kezelik, így a hazai piac a legfontosabb külföldi terület lehet a cseh kereskedők számára. Magyarország mellett kiemelt figyelmet kapnak még az EU tagsággal rendelkező jugoszláv utódállamok - Horvátország és Szlovénia-, azonban a kisebb népességszám és a nagyobb földrajzi távolság miatt ezek a piacok kevésbé kecsegtetők.

Cseh marketing és e-commerce szakértők gyakran sorolják a cseh e-kereskedelmet a világ élvonalába. Ez kissé bátor kijelentésnek tűnik, azonban tagadhatatlan, hogy képesek voltak kiemelkedni a CEE régióból és sok tekintetben fel tudták venni a versenyt Európa erősebb gazdaságaival szemben is.

 

Egyre több e-kereskedő kacsintgat a kifejezetten erősnek számító lengyel piac, illetve a világ ötödik legerősebb e-kereskedelmi szektorával rendelkező Németország felé. Néhány évvel ezelőtt az első próbálkozók jellemzően elvéreztek ezeken a piacokon, hiszen a képtelenek voltak megerősödni és fenntartható piaci részesedést szerezni. Ma már azonban számos cseh webáruház kellő tapasztalattal és szervezettel rendelkezik ahhoz, hogy részt követeljen magának a lengyel és német piacból. Ráadásul egyre többen kacérkodnak az elérhető távolságban lévő belga és holland piaccal is, amelyek rendkívül erősek, régóta leosztott területekkel rendelkeznek, strukturáltak, ugyanakkor a kisebb piaci részesedések is jelentős árbevételt eredményezhetnek a cseh e-kereskedők számára.

 

Hasonló optimista hangulat jellemző a magyar e-kereskedelmi szereplőkre is. Egyre több webáruház tervez külföldi piacnyitást, ennek a megvalósítása azonban komoly feladatok elé állítják a webáruházakat.

 

Természetesen Csehország is szerepel a célországok között, ám a hazai szereplők közül egyelőre kevesen rendelkeznek cseh nyelven elérhető shoppal és ügyfélszolgálattal. A 2010 óta működő eDigital.czwebáruház mellett alig említhető olyan szereplő, aki piaci részesedést tudott szerezni magának Csehországban. A trend azonban várhatóan folyamatosan változni fog. Egyre több magyar online áruház próbálkozik külföldi piacnyitással, a megszerzett tapasztalatnak köszönhetően egyre jobb kilátásokkal.